БАДЕМИТЕ ПОМАГАТ ЗА БЪРЗО ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ СЛЕД ТРЕНИРОВКА

Pixabay.com

За хората, които тренират редовно, консумацията на бадеми може да бъде идеално решение за бързо възстановяване. Такива са изводите от рандомизирано контролно проучване, публикувано в списание Frontiers in Nutrition. То показва, че жените и мъжете, които ядат 57 грама бадеми всеки ден в продължение на един месец, имат повече полезни мазнини (12, 13 хидрокси-9Z-октадеканова киселина, 12, 13- DiHOME) в кръвта си след интензивни упражнения, отколкото участниците от контролната група.

Тази молекула, наречена оксилипин, се синтезира от линолова киселина от кафява мастна тъкан и има благоприятен ефект върху метаболизма и регулирането на енергията.

В клиничното проучване са участвали 37 мъже и 26 жени, на възраст от 30 до 65 години, които не са се занимавали редовно със силови тренировки. Те са разделени на две групи. Участниците в първата група са консумирали редовно бадеми, а във втората – калорично зърнено блокче. След четириседмичен период на всички са взети проби от кръв и урина.

Показателите за ефективност за включили няколко спортни теста. След всяко занимание участниците са оценявали своята мускулна болка и скованост.

90-минутните упражнения са довели до болезненост и временно повишаване на кръвните нива на противовъзпалителните цитокини, което съответства на незначително мускулно увреждане. Тези промени в цитокините са сходни за двете групи.

Непосредствено след тренировка концентрацията на 12, 13- DiHOME е била с 69% по-висока в кръвната плазма на участниците от групата, която е яла бадеми. Това повишава преноса на мастни киселини и усвояването им скелетните мускули.

Така учените са стигнали до извода, че всекидневната консумация на бадеми води до промяна в метаболизма, намалявайки възпалението и оксидативния стрес от упражненията, като позволява на организма да се възстанови по-бързо.

Още по темата

Напиши първи коментар

Коментари

Your email address will not be published.


*